A farmer anyag története jóval régebbi időkre nyúlik vissza, mint azt valaha képzelnénk. Már időszámításunk előtt is használták ezt az indigókék textilt. Nem szexi farmerszoknyaként, hanem hordozóeszközként.
Hogy miért?
A válasz egyértelmű. Mert olyan veszettül strapabíró.
Ez volt az oka annak, hogy az amerikai aranyláz idején, a 19. század derekán, Jacob Davidson szabó azon kezdte törni a fejét, hogy milyen anyagból készítsen tartós munkaruhát a kemény melót végző kincsvadászoknak, bányászoknak, farmereknek.
Láss csodát!
Kipattant a fejéből a szikra: farmer kell a népnek!
Mivel Jacob csak egy szegény szabó volt, elkezdett befektető után kutatni, hogy zseniális tervét megvalósítsa. Így bukkant rá a pénzeszsák, nem utolsó sorban méteráru kereskedő San Franciscoi, Levi Strauss-ra, akinek szeme felcsillant a briliáns ötletet hallva, és jó adag zsetonnal felpumpálta az induló vállalkozást. Jacob, Levi Strauss méteráru boltjában fedezte fel azt a rendkívüli anyagot, a denim-et, amely lényegében egy “sávolykötésű pamutszövet”. Magyarra fordítva annyit tesz: farmerszövet.
Innentől fogva minden megvolt a sikerhez: egy jó szabó, egy lóvés méteráru kereskedő, és az ultrakirály farmer anyag. Gyárakat nyitottak, megkezdték a tömeggyártást, márkát alapítottak, aminek logója Levi bátyánk e híressé vált szakítópróbás képe lett.
A logót nézegetve, te is könnyedén rájöttél, hogy ez a bizonyos Levi Strauss nem más mint a LEVI’S márka atyja.
Érdekesség: Minden címkén van egy 501 -es szám, aminek jelentése az évezred rejtélye. Soha, senki nem jött rá, hogy ez mit jelent, Levi Strauss pedig halálával sírba vitte a titkot.
A Levi’s farmernadrágok megjelenését követően a farmer üstökösként söpört végig a világon. Jacob és Levis, hogy még tartósabbá tegye ezeket a munkaruhákat, szegecseket varrt a zsebekre, varrásokra, így lényegében létrehozta az elnyűhetetlen farmert. Ami kezdetben a munkásosztály viseletének számított, évtizedek múlva már hétköznapi trenddé nőtte ki magát. Boldog, boldogtalan farmert hordott, mert az laza, sportos, strapabíró és nem utolsó sorban bitang kényelmes.
Az 1930-as években kezdett feltűnni a nagy klasszikus westernfilmekben, aminek köszönhetően a farmer a szabadság és a függetlenség jelképévé vált.
Az 1950-es évektől kezdve az amerikai tinédzserek és fiatal felnőttek mindennapi öltözékévé vált, amivel a szabályok elleni lázadásukat akarták kifejezni. A konzervatívabb, idősebb korosztály szemében ez olyan ellenszenvet váltott ki, hogy egy idő után be sem engedték a farmernadrágot viselő embereket a kulturális helyekre: színházakba, elegáns éttermekbe. A farmer a lázadás jelképévé vált. Hordták tiltakozásul a fajüldözés ellen, volt a szegények és gazdagok közötti ellentét, majd a Vietnámi háborúval való szembefordulás jelképe is. Végül pedig a fiatalok körében hódító új zenei irányzat, a ROCK szimbólumává lett.
Az 1960-as évektől kezdve kezdett elfogadottá válni, majd a ‘70-es évektől fogva népszerű szabadidős öltözékké vált. Ehhez az elfogadáshoz nagyban hozzájárult, hogy a világhírű tervezők is, mint Calvin Klein, Giorgio Armani, Versace felfedezték és beépítették kollekcióikba a farmerból készült darabokat.
Az évek, és a technológia fejlődésének előrehaladtával elkezdtek próbálkozni a farmer anyag rugalmasabbá tételével, így elasztánfonállal, vagy nagy rugalmasságú poliamid fonallal vegyítették. Ennek köszönhetően jött létre a ma ismert és népszerűvé vált kényelmes, rugalmas farmeranyag.
De nem csak rugalmasabbá akarták alakítani, hanem még erősebbé is, hogy az extrém igénybevételnek is ellenálljon. Így alkották meg azt a kombót, melynek 96%-a pamut, 4%-a pedig Dynemaa, ami nem más, mint az elnyűhetetlen, és rendkívül erős polietilén. Ez az anyagpárosítás miatt a farmer a motoros sportruházat egyik oszlopos tagja lett.
Mire kell figyelni farmer vásárlása során?
A mai farmer ruházat minősége ellen az egyik legdurvább támadás: a koptatás.
A koptatás során pontosan azt a tulajdonságát gyilkolják a farmer anyagnak, amivel világhírűvé vált: a tartósságát.
Olyan kémiai vegyszerekkel gyengítík, szívják az alapjáraton erős anyagot, amivel a szálak kötése, vastagsága, ellenálló képessége megtörik.
A másik amire figyelni kell, hogy a nadrág lehetőleg egyszínű legyen. Ugyanis a gyártás során, azokba az anyagokba fecskendeznek a legkevesebb kémiailag maró anyagot, amelyek egyszínűek. Manapság nagy népszerűségnek örvend, hogy a comb közepén kifehérítik az anyagot, míg körülötte az eredetileg megfestett kék, fekete, piros színt meghagyják. Ezeknek a termékeknek a sorsa egyértelműen az lesz, hogy pár hónapon, maximum éven belül a kifehérített rész kiszakad, tovább reped, majd kivillan az ember bugyogója.
Mivel a XXI. század farmer piaca olyannyira telített, hogy több tízezer cég ontja magából a nadrágokat, könnyen bele lehet futni silány minőségű termékekbe. Meg kell találni azt a márkát, ami kitűnik a többi közül.
Ilyen például a LAFEI-NIER is.
A lafei-nier termékeknek mind az anyaga, az anyagösszetétele, mind a szabásvonala, mind pedig a készítési technológiája a legmagasabb minőségű termékké avanzsálja őket.
Ha arra vágysz, hogy ne csak divatos, de minőségi ruhát is hordj, ne habozz!
Nézz körül webáruházunkban, ahol garantáltan azt kapod, amit érdemelsz!
A legjobbat!
Üdv: Billegéri Anna